Glutenvrij etiketten lezen

Je hebt net gehoord dat je glutenvrij moet eten… Een van de eerste stappen is het bevoorraden van je huis met glutenvrij voedsel. Maar waar te beginnen bij het lezen van al die lange etiketten? Een hele hoop dingen mogen niet, maar ook heel veel wel. Met deze lijstjes help ik je op weg!

De basis voor glutenvrij etiketten lezen…

Dit bevat altijd gluten:

  • tarwe
  • rogge
  • gerst
  • spelt
  • kamut

Het komt er dus op neer dat je geen normale koekjes, couscous, cruesli, gort, paneermeel, muesli, pannenkoeken, brood, bier etc. mag. Ook mout is een ingrediënt dat je beter kunt vermijden.

Deze granen/gewassen zijn wel glutenvrij:

  • haver
  • quinoa
  • boekweit
  • rijst
  • mais (maizena en polenta ook)
  • gierst
  • amaranth
  • cassave
  • sorghum
  • teff
  • tapioca

Let wel op!! Haver, boekweit en quinoa kun je alleen met een officieel glutenvrij logo kopen. Deze zijn het meest vaak besmet met gluten tijdens het productieproces en niet veilig als je glutenvrij moet eten.

Als je meel dat gemaakt is van de rest van de glutenvrije granen wilt kopen wordt door de NCV ook aangeraden alleen producten met een logo te kopen, maar deze hebben een minder groot besmettingsgevaar dan de eerste drie.

Wat verder nog glutenvrij is:

  • aardappelen
  • alle groenten
  • al het fruit
  • noten en zaden
  • peulvruchten
  • vis
  • vlees (mits ongepaneerd en met marinades moet je altijd het etiket lezen)
  • eieren
  • melk (en de meeste kaas en yoghurt)
  • boter
  • olie

Maar voor alles wat ook maar enigszins bewerkt is geldt: lees altijd het etiket!!!

Ingrediënten waarover soms verwarring is:

  • (gemodificeerd) zetmeel: Dit mag zolang er geen glutenbevattend graan tussen haakjes achter staat. De producent is verplicht het te melden als het zetmeel van gluten afkomstig is.
  • Johannesbroodpitmeel: heeft niks met brood te maken gelukkig, dus dit is glutenvrij!
  • E-nummers: E-nummers zijn in principe altijd glutenvrij. E1400 tot E1451 zijn zetmeelderivaten en kunnen wel gluten bevatten, maar als dit zo is staat dit er altijd achter!

Bron: glutenvrij.nl

Facebook reacties

comments

Reacties

  1. Beantwoorden

    Michelle
    March 1, 2015

    hallo ik ben een Belgisch meisje dat sinds kort gluten vrij moet eten. Ik heb al veel etiketten gelezen en van de dokters kreeg ik te horen dat ik het best nog enkel zout chips zou eten maar als ik goed lees zijn er veel chips zelf van grote merken zoals lays die geen gluten zouden bevatten volgens de verpakking, buiten paprika. Kan ik dit vertrouwen of laat ik ze toch best langs de kant liggen ?

    mvg

    Michelle

  2. Beantwoorden

    Elize
    March 1, 2015

    Hoi Michelle,

    Ik eet erg vaak zonder problemen andere soorten dan naturel chips. Er zijn er zat gewoon glutenvrij zoals jij dus ook al gezien had :) Als het etiket niks verdachts laat zien kun je er gewoon op vertrouwen dat je het kunt eten.

    Geniet ervan en succes met het dieet!

Laat een reactie achter

You can use these HTML tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>